Het spel rondom rolcontainers

660 liter afvalcontainer

Voor de meeste ondernemers zijn rolcontainers een must; een iets grotere voor het karton, en een iets kleinere voor het restafval. Het primaire proces van bedrijven is uiteraard niet het produceren van afval, zoals karton, plastic, of niet te recyclen materiaal. Toch zijn de afvalcontainers voor menig ondernemer een kriem waar ze (te) lang door worden afgeleid!

Waarom zijn afvalabonnementen irritant? 

Punt 1; je verdient geen geld met het aanbieden van bedrijfsafval. Rolcontainers kosten geld, en die moeten betaald worden. Het afsluiten van een huurabonnement voor een rolcontainer kan op 2 manieren:

  1. via internet;
  2. direct via een afvalinzamelaar.

Wat veel ondernemers niet weten, is dat "internetprijzen" altijd de hoofdprijzen vertegenwoordigen. Het bestaansrecht van de sites die rolcontainerabonnementen aanbieden luidt: "we staan hoog in google". Hoog in google sluit perfect bij de nieuwe generaties aan; met 1 druk op de knop, kun je snel en veel bestellen. Doorzoeken is er niet meer bij!

De andere mogelijkheid; te weten een afvalinzamelaar vragen om een offerte, is meestal verstandiger. Dit zijn ook de bedrijven die voor de "tussenpersonen" (hoog in google) de afvalbakken leeg maken en feitelijk dus op kostprijs met hun eigen vuilniswagen een dienst leveren.

Bovenstaande is nog niet alles...waar gaat het mis?

 

Service aanbieders rolcontainers 

Inderdaad, het gaat meestal mis bij de service en het nakomen van afspraken bij de internetaanbieders van rolcontainers. Daar zij de daadwerkelijke dienst niet zelf uitvoeren, zijn er altijd 3 partijen in het spel: dek lant (jij), de internettussenpersoon en de afvaldienstverlener die de afvalcontainer leegt voor de internettussenpersoon. De internettussenpersoon is vaak een kantoor, waar men enige afstand heeft tot de realiteit van inzamelen en de klanten zelf. Ook het personeelstekort bij zowel de inzamelaar, als het internetkantoortje, bevordert de communicatie niet.

Tips voor afsluiten contract afvalcontainerinzameling

  1. Vraag de aanbieder of zij daadwerkelijk inzamelen, zo nee, dan heb je direct een argument voor korting
  2. Koop je eigen rolcontainer, uiteindelijk betaal je die toch zelf. De rolcontainers zijn echter wel prijzig, reken op minstens 200 euro + 65 euro transportkosten voor een 1100 liter container. Uiteindelijk zul je deze nog jaren gebruiken, en als het goed, verdien je hem terug - zolang je bedrijf doorgaat met afval produceren.
  3. Maak de verkoper blij met vragen dat je hun auto regelmatig in de straat ziet, dus dat ze waarschijnlijk veel blije klanten zullen hebben in de directe buurt, toch? Vraag vervolgens naar concrete adressen. Hoe meer concrete adressen in jouw straat, des te beter je onderhandelingsruimte is en je toe kan slaan: "ah, jullie komen dus al in deze straat, dus jullie stopkosten zijn heel laag, toch? Want jullie hoeven niet speciaal te rijden voor mij...." Gooi er ook nog even in dat je je eigen container hebt, waardoor de huurprijs met nog 2,50 per maand omlaag kan gaan.
  4. Pas op voor automatisch verlengende contracten! Een aantal rolcontaineraanbieders hanteert redelijk aggressief opgestelde contracten. De contracten hebben dan lange opzegtermijnen en lange verlengperiodes. Wees dit voor en eis een jaarcontract met logische opzegtermijn en verlenging.
  5. Vraag naar de huidige kartonprijs. De vergoeding die inzamelaars voor hun karton krijgen, is een extraatje aan de anderkant. Gemiddeld is dit zo'n 100 euro per ton, dus +- 5 euro voor een 1100 liter rolcontainer met platgeslagen dozen. Benoem dit, zodat de verkoper het idee krijgt dat je weet waar je over praat....

Voor meer informatie of vragen kunt u ons altijd benaderen. Succes!