Draaiboek afvalbeheer voor evenementen

deAfvalMarkt.nl laat hierbij een medewerker aan het woord van stichting Rhevak. Zij organiseren meerdaagse kampen voor kinderen. De beschrijving is uitermate geschikt voor andere (non-profit) organisaties die willen besparen op hun afvalkosten!

Startpunt afvalbeheersplan

Kijk naar je aanvoer. Ook al kun je de hoeveelheden (of hoeveel ervan overblijft) niet inschatten, je wilt iig weten wàt er je evenement op komt, daar ga je namelijk je scheidings- en afvoer/opslagplan op baseren. En kijk vooral ook of je materialen evt kunt verkopen of weggeven. Kijk vooral ook eens of die materialen wel echt nodig zijn, bijv: geen plastic borden/bestek gebruiken als je ook kunt afwassen.

Scheiden:

Wat kun je zoal gescheiden aanbieden als "bedrijf":

  • Brandbaar - zelf opstoken uiteraard
  • Glas - glasbak
  • Kleding (nog bruikbaar) - in veel plaatsen staat er wel ergens een drop-container voor een goed doel.
  • Oudijzer - je mannetje
  • Papier/karton - alleen vanaf 30m3
  • Witgoed - privé afvoeren naar milieustraat
  • Plastic - helaas, geen Plastic Heroes voor ons...

Eerste evenement?

Draait je evenement voor de eerste keer: bestel gewoon wat je goeddunkt en hou een lijntje open om gedurende je evenement extra containers te laten aanvoeren. Verder is er niks wat je niet met een beetje zweet en goede moed kunt oplossen. Vervolgens ga je per dag (of per keer?) bijhouden hoeveel m3 je afvoert en of je "bakken" of "zakken" vol, overvol of bijna leeg zijn. (Bij veel spul naast de bakken en op de grond moet je ze misschien wat anders verdelen of er meer plaatsen.) In de vakwereld heten deze "verzamelcontainer" of '-middelen/capaciteit', bij ons evenement noem ik het dag- of veldcapaciteit; dus  het aantal m3s + aantal zakken of bakken op je piekdag! Vervolgens op t einde van je evenement maak je een schatting van het aantal m3 die je bij je afvalverwerker aanbiedt, oftewel het "Restafval". Want, misschien kun je volgend jaar wel een kleinere "opslag-container" (magazijn/afzetcontainer in jargon) bestellen. En houdt dit jaar op jaar bij om de verschillen te ervaren en een gemiddelde op te bouwen. Het aantal kilogrammen, belangrijk voor je kosten, vind je op de bon van je afvalverwerker. Deze gebruik je de volgende keer om je offerte mee door te rekenen.

Een lopend evenement?

Wetende wat je gaat scheiden, hoe en wat je opslagmiddelen zijn, en welke verzamel- en opslagcapaciteit je verwacht nodig te hebben, kijk je nu naar je eigen logistiek. Kun je tijdens je evenement je "inzamelmiddelen" legen dan kun je naar ratio je verzamelcapaciteit verminderen. Kun je met bijv. een aanhanger zakken ophalen en naar je opslagcontainer brengen, zo niet dan zijn handzame rolcontainers misschien een uitkomst, (max 240 liter, grotere worden al gauw te zwaar om te verplaatsen over gras of modder) of plaats je opslag-container zo dichtbij als mogelijk.

Als je aan "na-scheiding" wilt doen, dan breng je alle zakken/bakken naar één centraal punt. Die plek is of nabij je opslag, maar wel binnen het "evenement-terrein". Of in geval van kopje brandbaar: een veilige plek nabij je vuurplaats, en houdt rekening met de windrichting!! Nooit ervoor of achter je vuur, maar haaks op de wind! Een goed voorbeeld van "voor-scheiding" is een papier-container bij je knutsel activiteit. Een tip; op dit centrale punt kun je gelijk je bakken/zakken tellen zodat je zeker weet dat ze allemaal geleegd worden.

Nu je weet wat, hoe en hoevaak je het afval verwerkt kun je een ploegje samenstellen en een corvee-schema maken. Niet al je vrijwilligers zullen even dit even klusje even vervelend vinden (leuk wordt het nooit). Vrijwilligers die dit echt niet willen ook vooral niet indelen. Als je minderjarigen in je team hebt, altijd minimaal één volwassene bij de corvee-ploeg indelen.

De Opslag: locatie en aandachtspunten.

Letterlijk: de plaatsingslocatie waar het afvalbedrijf de containers afzet. Jij als evenement bent verantwoordelijk voor alles wat er op deze locatie achterblijft, dus zoek je een plaats waar je tijdens je evenement goed toezicht op kunt houden, plaatsing op je terrein kan alleen als het begaanbaar is voor zwaar materieel, zo niet dan laat je het vlakbij op de "openbare weg" plaatsen. Bij voorkeur op een parkeervak of op de stoep, een stukje rijbaan blokkeren kan soms maar dat zul ook markeringen moeten plaatsen. Overleg de locatie sowieso met je gemeente, die weten wat kan en mag ter plaatse en kunnen inschatten of de hulpdiensten het ook ok zullen vinden, bovendien moet je er een vergunning voor aanvragen of er is een meldplicht. Let er ook op dat de plek voor de chauffeur goed bereikbaar is, anders plaatst hij of zij het gewoon (en terecht) ergens anders. Twee tips: de plaatsingslocatie de avond ervoor even afzetten met lint of je eigen auto erop parkeren, en het is handig zelf aanwezig te zijn als de containers geplaatst worden.

Kleine hoeveelheden die je gescheiden afvoert kun je het beste op eigen terrein opslaan. Dan heb je de minste kans dat het gaat zwerven of dat mensen van buiten hun afval erbij leggen. 

Er zullen altijd mensen op je afkomen, brutaal vragend of ze hun zooi bij jou mogen dumpen; Dan zeg je "Nee dat gaat ten koste van onze doelgroep, punt!" Tenzij je oudijzer gescheiden afvoert, dan kun je dat wel aannemen want levert een beetje geld op. Daarom ook, altijd je opslagcontainer afsluiten en op slot doen. Mocht je na je evenement het terrein verlaten nog voordat de container is opgehaald, dan slotje gewoon laten zitten. De chauffeur knipt het wel eraf en jij koopt gewoon weer een nieuwe voor de volgende keer.

Doe's en Doeniet's 

  • Altijd werk-handschoenen dragen als je met afval werkt, en stevige schoenen aan.
  • Vermijd gebruik van stalen containers met van die veren achter de klep
  • Nooit verzamelmiddelen aanstampen, je ziet meestal niet wat onderin zit, kan scherp zijn. Als een container omvalt, evt met jou erin, is niet zo leuk.
  • In de opslagcontainer: nooit over het afval lopen. Als toch echt moet, dan geen minderjarige.
  • Bestel een opslagcontainer die op slot kan, dicht of met dekzeil; Tegen dumping alsook voorkomen dat evt sponsig materiaal verzwaard wordt met regenwater.
  • Handen vrij (omstanders) bij het openen en sluiten van containerdeuren. Bij kinder-evenementen: houd de kinderen op afstand als de opslag-container geopend is.
  • Houd het werk licht. Je wilt geen zware containers optillen om in een andere container te legen.
  • Laat de verwerking coördineren door één of twee personen die iedere keer min of meer meehelpen.
  • As opruimen: probeer iemand te vinden die met een shoveltje komt. Zelf ter plaatse met de schep kan ook, als je er een losse container bij kunt zetten. Let er wel op dat die niet te zwaar wordt om terug te brengen of dat het afvalbedrijf het op die plek kan oppikken.
  • Houd elkaar scherp! Er zijn heel veel risico's in het werken met afval, een paar grote zoals geveerde stalen bakken die omvallen als je te hard aan de klep trekt, of stomweg vallen vanaf of uit een hoge container, en een heleboel kleine risico's -teveel om op te sommen- die meestal resulteren in huidinfecties en viezigheid die je nogmaals moet opruimen. Bij serieuze snijwonden overleg met je ehbo'er of huisarts.
  • Na het werk altijd handen wassen met zeep. Ook al had je handschoenen aan en denk je geen vieze dingen te hebben aangeraakt, toch doen.

    deAfvalMarkt.nl laat hierbij een medewerker aan het woord van stichting Rhevak. Zij organiseren meerdaagse kampen voor kinderen. De beschrijving is uitermate geschikt voor andere (non-profit) organisaties die willen besparen op hun afvalkosten!

    Startpunt afvalbeheersplan
    Kijk naar je aanvoer. Ook al kun je de hoeveelheden (of hoeveel ervan overblijft) niet inschatten, je wilt iig weten wàt er je evenement op komt, daar ga je namelijk je scheidings- en afvoer/opslagplan op baseren. En kijk vooral ook of je materialen evt kunt verkopen of weggeven. Kijk vooral ook eens of die materialen wel echt nodig zijn, bijv: geen plastic borden/bestek gebruiken als je ook kunt afwassen.

    Scheiden:

Wat kun je zoal gescheiden aanbieden als "bedrijf":Brandbaar - zelf opstoken uiteraard

  • Glas - glasbak
  • Kleding (nog bruikbaar) - in veel plaatsen staat er wel ergens een drop-container voor een goed doel.
  • Oudijzer - je mannetje
  • Papier/karton - alleen vanaf 30m3
  • Witgoed - privé afvoeren naar milieustraat
  • Plastic - helaas, geen Plastic Heroes voor ons...
  • Eerste evenement?
    Draait je evenement voor de eerste keer: bestel gewoon wat je goeddunkt en hou een lijntje open om gedurende je evenement extra containers te laten aanvoeren. Verder is er niks wat je niet met een beetje zweet en goede moed kunt oplossen. Vervolgens ga je per dag (of per keer?) bijhouden hoeveel m3 je afvoert en of je "bakken" of "zakken" vol, overvol of bijna leeg zijn. (Bij veel spul naast de bakken en op de grond moet je ze misschien wat anders verdelen of er meer plaatsen.) In de vakwereld heten deze "verzamelcontainer" of '-middelen/capaciteit', bij ons evenement noem ik het dag- of veldcapaciteit; dus  het aantal m3s + aantal zakken of bakken op je piekdag! Vervolgens op t einde van je evenement maak je een schatting van het aantal m3 die je bij je afvalverwerker aanbiedt, oftewel het "Restafval". Want, misschien kun je volgend jaar wel een kleinere "opslag-container" (magazijn/afzetcontainer in jargon) bestellen. En houdt dit jaar op jaar bij om de verschillen te ervaren en een gemiddelde op te bouwen. Het aantal kilogrammen, belangrijk voor je kosten, vind je op de bon van je afvalverwerker. Deze gebruik je de volgende keer om je offerte mee door te rekenen.

    Een lopend evenement?

    Wetende wat je gaat scheiden, hoe en wat je opslagmiddelen zijn, en welke verzamel- en opslagcapaciteit je verwacht nodig te hebben, kijk je nu naar je eigen logistiek. Kun je tijdens je evenement je "inzamelmiddelen" legen dan kun je naar ratio je verzamelcapaciteit verminderen. Kun je met bijv. een aanhanger zakken ophalen en naar je opslagcontainer brengen, zo niet dan zijn handzame rolcontainers misschien een uitkomst, (max 240 liter, grotere worden al gauw te zwaar om te verplaatsen over gras of modder) of plaats je opslag-container zo dichtbij als mogelijk.

    Als je aan "na-scheiding" wilt doen, dan breng je alle zakken/bakken naar één centraal punt. Die plek is of nabij je opslag, maar wel binnen het "evenement-terrein". Of in geval van kopje brandbaar: een veilige plek nabij je vuurplaats, en houdt rekening met de windrichting!! Nooit ervoor of achter je vuur, maar haaks op de wind! Een goed voorbeeld van "voor-scheiding" is een papier-container bij je knutsel activiteit. Een tip; op dit centrale punt kun je gelijk je bakken/zakken tellen zodat je zeker weet dat ze allemaal geleegd worden.

    Nu je weet wat, hoe en hoevaak je het afval verwerkt kun je een ploegje samenstellen en een corvee-schema maken. Niet al je vrijwilligers zullen even dit even klusje even vervelend vinden (leuk wordt het nooit). Vrijwilligers die dit echt niet willen ook vooral niet indelen. Als je minderjarigen in je team hebt, altijd minimaal één volwassene bij de corvee-ploeg indelen.

    De Opslag: locatie en aandachtspunten.

    Letterlijk: de plaatsingslocatie waar het afvalbedrijf de containers afzet. Jij als evenement bent verantwoordelijk voor alles wat er op deze locatie achterblijft, dus zoek je een plaats waar je tijdens je evenement goed toezicht op kunt houden, plaatsing op je terrein kan alleen als het begaanbaar is voor zwaar materieel, zo niet dan laat je het vlakbij op de "openbare weg" plaatsen. Bij voorkeur op een parkeervak of op de stoep, een stukje rijbaan blokkeren kan soms maar dat zul ook markeringen moeten plaatsen. Overleg de locatie sowieso met je gemeente, die weten wat kan en mag ter plaatse en kunnen inschatten of de hulpdiensten het ook ok zullen vinden, bovendien moet je er een vergunning voor aanvragen of er is een meldplicht. Let er ook op dat de plek voor de chauffeur goed bereikbaar is, anders plaatst hij of zij het gewoon (en terecht) ergens anders. Twee tips: de plaatsingslocatie de avond ervoor even afzetten met lint of je eigen auto erop parkeren, en het is handig zelf aanwezig te zijn als de containers geplaatst worden.

    Kleine hoeveelheden die je gescheiden afvoert kun je het beste op eigen terrein opslaan. Dan heb je de minste kans dat het gaat zwerven of dat mensen van buiten hun afval erbij leggen. 

    Er zullen altijd mensen op je afkomen, brutaal vragend of ze hun zooi bij jou mogen dumpen; Dan zeg je "Nee dat gaat ten koste van onze doelgroep, punt!" Tenzij je oudijzer gescheiden afvoert, dan kun je dat wel aannemen want levert een beetje geld op. Daarom ook, altijd je opslagcontainer afsluiten en op slot doen. Mocht je na je evenement het terrein verlaten nog voordat de container is opgehaald, dan slotje gewoon laten zitten. De chauffeur knipt het wel eraf en jij koopt gewoon weer een nieuwe voor de volgende keer.

    Doe's en Doeniet's 

  • Altijd werk-handschoenen dragen als je met afval werkt, en stevige schoenen aan.
  • Vermijd gebruik van stalen containers met van die veren achter de klep
  • Nooit verzamelmiddelen aanstampen, je ziet meestal niet wat onderin zit, kan scherp zijn. Als een container omvalt, evt met jou erin, is niet zo leuk.
  • In de opslagcontainer: nooit over het afval lopen. Als toch echt moet, dan geen minderjarige.
  • Bestel een opslagcontainer die op slot kan, dicht of met dekzeil; Tegen dumping alsook voorkomen dat evt sponsig materiaal verzwaard wordt met regenwater.
  • Handen vrij (omstanders) bij het openen en sluiten van containerdeuren. Bij kinder-evenementen: houd de kinderen op afstand als de opslag-container geopend is.
  • Houd het werk licht. Je wilt geen zware containers optillen om in een andere container te legen.
  • Laat de verwerking coördineren door één of twee personen die iedere keer min of meer meehelpen.
  • As opruimen: probeer iemand te vinden die met een shoveltje komt. Zelf ter plaatse met de schep kan ook, als je er een losse container bij kunt zetten. Let er wel op dat die niet te zwaar wordt om terug te brengen of dat het afvalbedrijf het op die plek kan oppikken.
  • Houd elkaar scherp! Er zijn heel veel risico's in het werken met afval, een paar grote zoals geveerde stalen bakken die omvallen als je te hard aan de klep trekt, of stomweg vallen vanaf of uit een hoge container, en een heleboel kleine risico's -teveel om op te sommen- die meestal resulteren in huidinfecties en viezigheid die je nogmaals moet opruimen. Bij serieuze snijwonden overleg met je ehbo'er of huisarts.
  • Na het werk altijd handen wassen met zeep. Ook al had je handschoenen aan en denk je geen vieze dingen te hebben aangeraakt, toch doen.